Reisverslag

Tempels, Ruïne's en Wildlife

Klassiek Sri Lanka

15 mei t/m 29 mei 2017

Dag 1: Maandag 15 mei

De reis gaat beginnen

Aan het eind van de middag rij ik omstreeks 16.45 uur naar Christian. Hij brengt me naar Schiphol en neemt de auto mee terug. Ruim op tijd aangekomen besluiten we nog even samen een hapje te eten. Ook gezien de enorme file die er op de terugweg staat op de A9 en A2.

Hierna kan het feest beginnen. Koffer inchecken...wachttijd: een vol uur.

Op naar de tassencontrole. Ze geven aan 10 tot 15 minuten wachttijd. Ik sta er echter al gauw een half uur. De douane gaat gelukkig snel. Met 10 minuten ben ik erdoor. Op naar gate G09. Ik dacht hier even rustig te kunnen gaan zitten maar niets is minder waar. Ik kan al direct in de rij voor de boardingroam. Het boarden zelf begint later dan stond aangegeven. We vertrekken derhalve ook een kwartier later.

Met wat flinke turbulentie boven Turkije en Iran landen we wel op tijd, lees 6.25 uur plaatselijke tijd. Inmiddels hebben we 2 uur tijdsverschil te pakken.

De koffers zijn gelukkig doorgelabeld en hebben we geen omkijken naar. De wandeling kan beginnen. Binnen een half uur door de tassencontrole en 2x 2 verdiepingen met roltrappen en nog een metrorit van ongeveer 3 minuten staan we bij gate B27. Mijn vlucht stond echter nog niet op de grote borden.

De luchthaven in Dubai is wel een indrukwekkend gebouw. Heel veel glazen liften en wanden, hoog met heel veel roltrappen en een shoppingparadijs op zich.

Dag 2, Dinsdag 16 mei

De heenreis ..... het vervolg

Een korte tijd rust en geen gejakker van het één naar het ander.

Het boarden voor onze vlucht naar Colombo start zelfs eerder maar toch gaan we iets te laat weg. Het toestel was denk ik maar voor 60% gevuld. Ik had dan ook 4 stoelen voor mezelf. Hier heb ik gebruik van gemaakt door nog een lekker uiltje te knappen. Inmiddels onderweg voor een goede vlucht landen we om 16.10 uur plaatselijke tijd. We zitten nu op 3,5 uur tijdsverschil.

We worden in de aankomsthal opgevangen door Zaheem, onze reisleider van dienst. Hij heeft een zeer goede touringcar bij zich met chauffeur, busboy en nog een reisleider van de plaatselijke agent die ons ontvangen met een bloemenkrans. Hij laat ons direct geld pinnen op het vliegveld en bij mij gaat daar op rolletjes dankzij mijn voorbereiding. Ter illustratie: 50.000 Rupees heeft een waarde van    € 350,15 inclusief de kosten die de bank berekend.

Na een stief uurtje rijden komen we rond 19.00 uur aan bij onze accommodatie. Schitterende kamers in een schitterend aangelegde tuin.

Het diner is in buffetvorm en voor ieder wat wils.

Vanavond bij het eten 2 colaatjes afgerekend voor 300 Rupees. Omgerekend nog geen € 1,50.

Vanavond vroeg naar bed. Heb uiteindelijk toch een nachtje "gemist".

Dag 3, Woensdag 17 mei

Vismarkt, boottocht en BBQ

Na een supernacht, heb als een blok geslapen, vertrekken we om 8 uur naar Negombo voor een bezoek aan de vismarkt. Ondanks dat het 34 km is doe je hier gewoon een uur over. Het "geordende" verkeer is een chaos. We rijden langs het haventje en zien de "zeewaardige" scheepjes.

Aangekomen in Negombo krijgen we een rondleiding over het strand en de vismarkt. Op het strand wordt diverse vis al schoongemaakt en klaargemaakt om te drogen. Diverse soorten als makreel, tonijn, vliegvis en inktvis liggen hier op jute lappen te drogen. Vissoorten als barracuda, zwaardvis, snapfish, krab, mantarog en garnalen vind je op de markt. Deze markt is de grootste op Sri Lanka. Hier wordt verhandeld aan zowel bedrijven als particulieren. Ook wordt hier de export klaargemaakt.

In de middag verteld Zaheem bij het hotel wat we de komende dagen gaan doen en wanneer. Algemene info behoort ook tot het praatje.

Vanmiddag om 16 uur gaan we in ieder geval naar de BBQ bij een private familie. We maken hiervoor nog een boottocht over de lagune waar we veel vogels te zien krijgen.

Daarna de BBQ. De familie maakt dit voor ons klaar en lands wijs lands eer eten we met ons handen. Het smaakt prima en met een beetje muziek live erbij is het erg gezellig.

Dag 4, Donderdag 18 mei

Dambulla en de klim naar de tempel

Wakker geworden veel te vroeg maar ook nog lekker stil om even rustig rond te lopen en op zoek te gaan naar vogels en zo. Hoefde echter niet ver te gaan want achter mijn kamertuintje zaten 2 nimmerzatten, familie van de ooievaar, in het water.

Vanochtend weer om 8 uur vertrokken richting Sigiriya. Het regent zowaar 7 druppels en het is dus ook zo weer droog. We zien onderweg de natuur alleen maar groener worden. Veel kokosnootbomen plantages en mangobomen.

We maken een koffiestop aan een meer en zien bovenop de berg een grote Boeddha staan.

Na de koffiestop maken we nog een stop bij een kokosnotenverwerkingsfabriek. Hier wordt uitgelegd hoe alles van zo'n noot gebruikt wordt.

We rijden langs de rijstvelden. Velden waar geploegd wordt maar ook velden die net ingepland worden. Veel werk wordt nog met de hand gedaan en er wordt nog veel gebruik gemaakt van waterbuffels. Op de velden veel reigers en ibissen die hier nog een graantje meepikken.

Aangekomen bij de tempel van Dambulla. We moeten eerst nog een behoorlijke klim maken om het tempelcomplex daadwerkelijk te bekijken. Ook gezien de warmte was deze klim mij eigenlijk iets te gortig, kwam wat lucht (en ja, eerlijk zoals ik ben ook een beetje conditie) tekort. Ook een beetje goed schoeisel is wel aan te raden. Helaas had ik een paar slippers aan en daar is de klim toch te stijl voor. Boven aangekomen hebben we een prachtig uitzicht over de vallei.

We gaan de tempel binnen en zien de schilderingen op de plafonds, deels nog in tact maar ook een groot deel afgebrokkeld door de jaren heen. Verder vele Boeddhabeelden in diverse houdingen en een kleine stoepa.

Nadat we hier uitgekeken zijn rijden we door naar ons hotel, Sigiriya Village. Een mooi complex met allemaal huisjes.

Dag 5, Vrijdag 19 mei

Polonnaruwa en junglesafari

Vandaag de koningsstad Polonnaruwa. We rijden weer om 8 uur weg en met een uurtje zijn we er. Voordat we het complex betreden stoppen we bij een houtbewerkingsbedrijf. Hier zien we zelfs hoe ze van een bepaalde houtsoort kleurstof maken van schraapsel.

Polonnaruwa is een stad wat alleen nog bestaat uit ruïnes uit de eeuwen rondom het jaar 0. Het is zo'n groot complex wat je wandelend aflegt in de brandende zon dat je daarna compleet gaar bent. Overal worden ruïnes gerestaureerd en nieuwe opgravingen gedaan.

In de middag maken we een junglesafari in het Kaudulla National Park. We genieten van het zuchtje wind als we rijden en zien veel olifanten en nog vele vogels waaronder pelikanen.

Dag 6, Zaterdag 20 mei

Sigiriya rots

Vandaag naar de Sigiriya Rots, ook wel de Leeuwenrots genoemd. Een klim van ongeveer 1100 treden. Deels ongelijk met stenen en deels op stalen trappen, breed genoeg voor één persoon. Heb vandaag echter een slechte dag, ben wat benauwd. Ik zie het niet zitten en blijf beneden in het park. Jammer maar helaas.

Ik loop wat door het park en zie de contouren van de vroegere bebouwing. Echter, de zon brandt goed daar er weinig beschutting is. Ik besluit via de stalletjes richting de uitgang en het terrasje te lopen. Ik koop nog een mooi boekje en wat kaarten en wat te drinken. Zoek vervolgens een plekje waar nog een zuchtje wind te bespeuren is en ga zitten totdat de eerste van de groep weer terugkomen. Zij melden dat de beklimming voor de doorsnee mens zwaar is en nog niet zozeer door de trappen maar de warmte die erbij als een dikke deken op je drukt. De uitzichten die je ziet zijn wel schitterend.

De rest van de dag hebben we vrij. Ik maak eerst de koffer weer enigszins overzichtelijk en verder nog een moment met de beentjes in de koelte omhoog. Later luier ik nog lekker met een drankje aan het zwembad.

In ons resort spot ik nog de circades. Een torachtig insect wat een enorme pestherrie maakt. Ze zijn ook altijd in grote getale.

Dag 7, Zondag 21 mei

Kruidentuin, sarong en vuurdansers

Vandaag rijden we van Sigiriya naar Kandy. De laatste koningsstad en de stad van de Tempel van de Tand. Onze eerste stop is bij een kruidentuin. Hier krijgen we uitleg over de diverse medicinale werkingen van kruiden en specerijen. Nadien is er de mogelijkheid om een kleine massage te krijgen met één van deze zuivere kruidenolies of smeersels. Ik sla dit over en zie de rest "genieten".

Onze volgende stop is de lunch. Een saai restaurant met smerige sanitair voorzieningen.

In ditzelfde gebouw krijgen we aansluitend een demonstratie met sarongs voor de vrouwen en saris voor de heren. Nu is dit niks voor mij en ben plots de huisfotograaf van de groep.

Het hoogtepunt van de dag is echter het bezoek aan de Tempel van de Tand (Sri Dalada Maligawa). Een enorm complex wat erg mooi is en goed wordt onderhouden. Mensen uit het hele land komen naar deze tempel voor allerlei redenen waarbij ze heel veel bloemen offeren. Vervolgens gaan ze voor het hoofdaltaar zitten en al prevelend wachten ze tot het moment is gekomen dat het deurtje waar de Tand achter ligt open gaat. Ze komen voor het zegenen van de baby tot het bidden voor voorspoed enz.

Hierna volgt er nog een voorstelling door de Kandy vuurdansers. We krijgen een aantal dansen te zien met en zonder gebruik van vuur. Leuk om een keer te zien.

Nu naar ons hotel. Een koloniaal hotel uit de Engelse tijd. Erg authentiek. Een super dinerbuffet maakt de dag compleet. Nog een drankje na in de tuin en aansluitend bij tijds naar bed.

Dag 8, Maandag 22 mei

Edelstenen en botanische tuin

Vandaag zo'n verplicht bezoek aan een edelstenenfabriek. De overheid schrijft dit voor en ja, het is even leuk maar dan ook maar weer gauw door.

De botanische tuin. Een prachtig park, waar we door de georganiseerde chaos van Kandy heenrijdend arriveren. Al wandelend ben je zo een tijdje onderweg en het wordt intussen steeds warmer. De tuin is prachtig onderhouden. We zien er heel veel vleerhonden in de bomen hangen.

Aansluitend neemt Zaheem ons mee naar de plaatselijke markt. Een markt zoals het ook bedoeld is. De handelaren schreeuwen lekker tegen elkaar op en er wordt alleen groente, fruit en gedroogde vis verkocht. Het was er lekker druk en daardoor een echte lokale markt.

We zetten daarna een deel van de groep af en hebben een vrije middag. Ik kies ervoor eerst even met de pootjes omhoog te gaan en straks nog eens even te kijken of ik nog een stukje ga wandelen.

Deze avond genieten we weer van het uitgebreide dinerbuffet en nog een drankje met de herrie van de vleerhonden die over ons heen scheren.

Dag 9, Dinsdag 23 mei

Theefabriek en treinreis

Vandaag reizen we door. Onderweg bezoeken we een theefabriek. We zien hier hoe de thee gemaakt wordt van het blaadje tot en met het eindproduct. Leuk om te zien. Vervolgens rijden we door naar ons lunchadres in Ramboda. We hebben hier een schitterend uitzicht over de theeplantages en de velden waar de groenten wordt verbouwd. Helaas is het vandaag bewolkt en is daardoor het uitzicht een stuk minder. We merken wel dat we in de bergen zitten want het is een stuk koeler.

We rijden door naar Nuwara Eliya en stappen op de trein naar Bandarawela. Een prachtige rit door de bergen en de theevelden waar we tussendoor ook veel armoede zien.

Aangekomen in Bandarawela rijden we naar het Oriënt hotel. Het minste hotel wat mij betreft tijdens deze reis. Eten was prima verzorgd maar kamers zeer gehorig en aan een opknapbeurtje toe.

Vanavond vroeg naar bed. We worden morgen gewekt om half 5 door de moskee.

Dag 10, Woensdag 24 mei

Galle en onweer

Vandaag gaan we naar ons strandhotel. We vertrekken uit Bandarawela en al gauw begint het te regenen. Helaas houd dit aan totdat we in Galle aankomen voor de lunch. Onderweg stoppen we nog bij een waterval (Rawana Falls) alwaar we ook bezoek krijgen van een hele groep Makaken. Gelukkig was het hier even droog. Ook zien we een schoolklas van moslimmeisjes een excursie naar de waterval zelf maken.

Na de lunch is het echter weer opgeklaard en gaan we wandelen door het oude stadje. We bezoeken de Hervormde en Anglicaanse kerk en zien waar vele strijders uit de VOC tijd liggen begraven. Al wandelend door de kleine straatjes, die vele Nederlandse namen hebben die verengelst zijn, zoals de Leyn Baan Cross, bereiken we het Fort en de vuurtoren. Hier hebben we een prachtig uitzicht over zee.

We rijden na dit uitstapje door naar Beruwala. Direct aan zee staat ons strandhotel. Het begint langzaam aan te stormen en de zee is heel ruig.

We eten hier weer gezamenlijk van een zeer uitgebreid buffet en na nog een drankje in de bar gaat eigenlijk iedereen bijtijds naar bed. Het was een lange dag.

Nauwelijks op de kamer gaat het flink tekeer buiten. Het komt met bakken de lucht uit en het begint te onweren.... en plots was het donker. De elektra valt uit. Gelukkig maar even maar het was pikdonker. Een zaklantaarn biedt uitkomst. De hele nacht gaat het zo door.

Dag 11, Donderdag 25 mei

Beruwala en tempelceremonie

Zo.. de eerste dag van ons strandverblijf. We slapen wat langer en ontbijten gezamenlijk. Janneke, onze hostess van FOX, zal om 10 uur een voorlichtingsbijeenkomst geven. Ik besluit aan het eind van deze bijeenkomst alleen de boottocht Maduganga te boeken. Ik wil ook nog een beetje rust hebben.

Ik lig 's middags bij het zwembad en ben nog maar net op tijd naar de kamer gegaan en er barst een regenbui los. Ik verkleed mij voor de ceremonie van vanavond en verzamel me met de rest van de groep netjes op tijd bij de receptie. Hier wachten we totdat we een ons wegen maar wat er komt, geen bus. Na wat heen en weer gebel met Janneke blijkt de ceremonie voor vanavond te zijn afgelast. Communicatie.....?! In de breedste zin van het woord.

We krijgen in ieder geval een mooie tegemoetkoming aangeboden, de boottrip van morgen hoeven we niet te betalen en de ceremonie wordt doorgeschoven naar morgen. Heel netjes opgelost vind ik.

We eten gezamenlijk en ik ga lekker op tijd naar bed.

Dag 12, Vrijdag 26 mei

Maduganga en tempelceremonie

Vanochtend opgestaan en de conclusie getrokken dat mijn airco op de kamer lekte. Dit aangegeven bij het kamerpersoneel. Deze liet direct een monteur komen en hij werd gemaakt. Goede service!

Vandaag gaan we nog een boottocht maken. Het heeft afgelopen nacht vreselijk geregend en we hopen maar dat het droog blijft. We worden om 9 uur opgehaald en rijden naar de Maduganga rivier. We krijgen een bootje toegewezen die even later toch niet goed blijkt te zijn. Dus overstappen in een ander bootje. We vertrekken en komen bij een spoorbrug aan waar we onderdoor moeten echter het water staat zo hoog dat dit niet lukt. We zien nog wel hoe de vissers 's nachts verblijven op het water en wat voor bootjes en onderkomens ze gebruiken. Heel primitief en armoedig. Ook enkele dieren passeren nog de revue. De bootsman zoekt een andere route maar ook daar varen we vast. Aldus boottocht eigenlijk ten einde.

Onze gids verzint daarop iets anders. Met onze toestemming brengt hij ons naar een schildpadden opvang- en beschermstation. We krijgen een rondleiding met uitleg. Tijdens ons verblijf begint het ineens weer ontzettend te plenzen. We zien hier hoe de eieren van de schildpadden worden uitgebroed totdat de schildpadden groot genoeg zijn om weer uitgezet te worden in zee. Ook gewonde schildpadden worden hier verzorgd. Interessant en een goed alternatief voor de boottocht.

Hierna rijden we terug naar de bootsteiger en krijgen de lunch aangeboden. Aan het einde van onze lunch begint het echter weer te plenzen. Een harde wind zorgt wel voor verkoeling. We rijden terug naar ons hotel en hebben nog een paar vrije uurtjes. Straks nog een poging voor de ceremonie.

Keurig om 17.15 uur staan we weer klaar en het busje is op tijd. We rijden met de gids naar een boeddhistische tempel. Het tempeltje volledig aan de binnenzijde beschilderd met religieuze motieven was wel aardig is om te zien. De ceremonie zelf had mij een te commercieel karakter. FOX had een iets andere voorstelling gegeven van deze ceremonie als dat uiteindelijk wordt geboden. Jammer, maar het is niet anders.

Bij terugkomst eten we weer gezamenlijk van het rijke buffet en hebben het nog gezellig onder het genot van een drankje en live muziek.

Dag 13, Zaterdag 27 mei

Luie dag

Na een slechte nacht maak ik er vandaag een luie dag van. Ben als laatste bij het ontbijt en doe het rustig aan. Heb een bedje bij het zwembad in de schaduw en lees mijn reisverslag nog eens door en vul het aan en ga eens lekker door mijn foto's heen. Krijg hierbij ook nog onverwacht bezoek. Een landvaraan gaat vlak voor mij langs.

Ik duik zo nu en dan even het water in ter afkoeling en lig lekker te genieten. Ongemerkt, ondanks insmeren, verbrand ik behoorlijk.

's Avonds eten we weer gezamenlijk en maken we er nog een gezellig samen zijn van.

Dag 14, Zondag 28 mei

Colombo

Vandaag doorreis naar het laatste adres. We rijden naar Hendala met een tussenstop in Colombo. Het is zondag maar qua verkeer is het net zo druk als op andere dagen. Het is geen zondag zoals wij dat kennen. Bedrijven dicht en een betrekkelijke rustdag. Nee, hier gaat gewoon alles door. Mensen gaan naar de tempel, kerk of moskee en vervolgens aan het werk. We moeten een stuk afleggen van ongeveer 50 km maar doen daar gewoon 2 uur over.

We zien onderweg waar het water zo hoog staat dat het zelfs voor de locals een bezienswaardigheid is geworden. Vlakbij blijkt ook een aardverschuiving te zijn geweest met vele doden, gewonden en vermisten. Dat alles door de regen van de afgelopen dagen.

Aangekomen in Colombo krijgen we een citytour en zien we de monumenten, regeringsgebouwen en diverse (sport-)parken en de haven.

We lunchen in wat heet het Dutch Hospital, het oude ziekenhuis uit de VOC tijd wat nu enkele restaurantjes en winkeltjes zijn. Erg leuk en het eten is goed en lekker.

Na de lunch gaan we lopend langs nog enkele VOC gebouwen en krijgen hierdoor ook een leuke indruk van Colombo. We rijden daarna door naar Hendala.

We zijn nog niet aangekomen en het begint me daar weer te plenzen. Ik besluit mijn koffer voor de terugreis klaar te maken en nog even op bed te gaan liggen. Voor het avondeten loop ik nog even bij het winkeltje naar binnen om zomaar te kijken. Ik vind daar zowaar nog iets leuks.

We eten weer gezamenlijk onder het genot van de klanken van een plaatselijk trio en gaan aansluitend allen bijtijds naar bed. Morgen weer vroeg dag.

Dag 15, Maandag 29 mei

Terugreis

Vandaag gaan we weer naar huis. We worden gewekt om 5.45 uur en om 6.30 uur vertrekken we met ontbijtpakket richting Airport Colombo. Na drie kwartier rijden arriveren we daar en draagt de gids ons over aan een airport suppost. Deze begeleid ons als groep over de luchthaven. Eerst de bagagecheck anders kom je überhaupt de terminal niet in. Nu naar de incheckbalie. Binnen no time had ik de koffer (23,5 kg) weg. Nu richting paspoortcontrole. Ook daar was ik zo doorheen en zonder wachttijden zoals op Schiphol. Aldus op naar de gate. Deze was al open en hier volgde nogmaals een handbagage check. Een overijverige beambte leek het leuk om een korte visitatie te doen maar na mijn 'au' van mijn verbrande schouders en bovenarmen hield hij daar maar mee op. Lekker vlot heb ik het allemaal voor elkaar en dus voldoende tijd om eens mijn ontbijtpakket te verorberen.

We boarden en hebben een redelijk vol toestel naar Dubai. De groep zit helemaal verspreid in het toestel. Jammer.

In Dubai aangekomen de volgende wandeltocht. We hadden al meegekregen in het toestel dat we naar gate C25 moesten. Nu is Dubai nogal "klein" dus je loopt je het schompes. Eerst door de tassencontrole, roltrap op, door het winkelgebied heen naar de B / C - pier. Om bij de C-pier te komen moet je eerst de hele B-pier aflopen. Niet zoals op Schiphol met loopbanden maar echt gewoon lopen. Nu werken ze daar met ongeveer 50 gates per pier dus reken maar uit. Enkelen honderden meters verder begint gelukkig de C-pier.

Inmiddels beginnen de eerste appjes binnen te komen van collegae of ik nog in orde ben. Dit alles nadat de berichten van de aardverschuiving met vele doden tot gevolg zijn binnengedrongen in Europa.

Hier aangekomen even uitgeblazen alvorens de gate open ging. We vertrekken uiteindelijk iets te laat maar halen dat ruimschoots in. Waar 20.00 uur de oorspronkelijke aankomsttijd was zette wij om 19.43 uur alweer voet aan de grond. Nu hadden we het geluk dat ons toestel nog niet voor de helft gevuld was (A380-800, zo'n dubbeldekker dus) en we al snel bij de paspoortcontrole waren. Echter, het is Schiphol en dat is wachtrijen. Poortjes die niet open zijn of niet werken. Een drama voor hoogtijdagen..

Op naar de bagageband nr 22. De koffers rolden er al op en ik had heel snel mijn koffer. Afscheid genomen van de groep en buiten gekomen stond Christian weer klaar om mij naar huis te brengen. Nog even een kopje thee bij Christian gedronken en toen met de eigen auto het laatste stukje naar huis. 22.15 uur thuis aangekomen en nog even met Ingrid bijgepraat.

Zo is er een einde gekomen aan een mooie reis. Een land wat erg mooi is maar nog veel armoede kent, vriendelijke mensen en lekker eten voor wie van pittig eten houd.